Een eigen workshop maken en geven, lijkt soms zo vanzelfsprekend en gemakkelijk. Tot dat je daar zitmet een leeg vel (of Word-bestand) voor je.. Waar moet je beginnen? In dit artikel leer ik je de eerste 3 stappen die je kunt zetten om de basis van je eigen workshop maken, zodat jij met een goede opbouw jouw kennis en vaardigheden aan je deelnemers kan leren. In het volgende deel vertel ik je stap 4 en 5.

 

Stap 1: Bepaal het onderwerp van je workshop

Ben jij iemand met 1001 ideeën voor een workshop? Of vind je het juist moeilijk om überhaupt te bepalen wat het onderwerp zou moeten zijn? In beide gevallen loont het om goed naar je doelgroep te kijken.

Er zijn 3 manieren waarop een onderwerp voor een workshop tot stand kan komen: jouw eigen wens, de wens van een klant, of de wens van je doelgroep.

Soms komt een idee heel spontaan, opeens heb je het: je wilt een workshop geven over social media! Dan ontstaat het idee omdat jij er gewoon graag een workshop over wilt geven. Daarnaast kan het ook zijn dat een klant je vraagt om voor een team binnen hun bedrijf een workshop te maken. Dan is het niet je eigen idee en ook niet je eigen doelgroep. Als laatste kan een idee ook komen vanuit jouw eigen doelgroep. Bijvoorbeeld door een vraag die je vaak hoort, een probleem die je veel ziet of een trendy onderwerp dat leeft!

Voor alle 3 de manieren is het belangrijk dat het onderwerp waarover jij een workshop wilt geven, goed aansluit op jouw doelgroep.

 

Stap 2: Duik in je doelgroep

Bij je eigen doelgroep en die van je klant is het makkelijker te bepalen wie zij precies zijn, maar bij een onderwerp vanuit jezelf is er een kans dat je een onbekende doelgroep wilt aantrekken. In alle gevallen geldt: om te onderzoeken wat je doelgroep precies wilt, is het van belang een doelgroeponderzoek te houden.

Begin met het uitschrijven van wie je doelgroep is (tip: maak een persona). Verdiep je zo goed mogelijk in je doelgroep. Hoe oud is je doelgroep? Waar woont hij of zij? En ook: wat zijn de interesses? Wat zijn de kernwaarden van mijn doelgroep?

Vervolgens verdiep je je in hun problemen. Waar lopen ze tegenaan? Welke ‘pijn’ ervaren ze? En hoe kun jij die problemen en pijn gaan oplossen? Probeer dit zo goed mogelijk te achterhalen. Dat kun je onder andere door een paar mensen uit jouw doelgroep daadwerkelijk te spreken.

 

Stap 3: stel leerdoelen op

Gebaseerd op hun problemen en pijn wil jij jouw doelgroep waarschijnlijk iets leren! Wat wil je dat ze gaan leren? Het is 1 van de belangrijkste stappen om dit duidelijk vast te stellen en uit te schrijven.

Leerdoelen hebben iets stoffigs. Het voelt misschien als het zoveelste SMART-doel die je even snel moet opschrijven voordat je verder kan met dat waar het echt om draait: de inhoud. Zo zit het bij het ontwerp van workshops echter niet. De leerdoelen zijn hier je hele kapstok, structuur en opbouw. Belangrijk om goed bij stil te staan dus!

 

Bepaal het hoofdleerdoel

Het hoofdleerdoel is het gewenste resultaat dat jij wilt creëren voor je deelnemer. Met welke concrete gedragsverandering verlaat jouw doelgroep de workshop? Voor het hoofdleerdoel wordt vaak een werkwoord als ‘zullen’ of ‘kunnen’ gebruikt. Je hoofdleerdoel is dan vaak nog erg breed, bijvoorbeeld: Aan het eind van de workshop kunnen de deelnemers een pannenkoek bakken. Een mooi doel, maar nog geen concrete structuur of opbouw. Het hoofdleerdoel ga je daarom verdelen in subdoelen.

 

Bepaal wat iemand moet weten en kunnen

 Welke stappen moet iemand nemen om een pannenkoek te leren bakken? Die onderliggende stappen kun je verdelen in dingen die iemand moet weten en die iemand moet kunnen. Zo moet iemand weten wat de ingrediënten zijn en moet iemand een fornuis kunnen bedienen. Op deze manier maak je voor je workshop een duidelijke structuur met de onderdelen die iemand moet leren.

Alle subdoelen kun je vervolgens naast je doelgroepanalyse leggen om te kijken wat ze al weten. Zo weten kinderen misschien nog niet wat een koekenpan is (om de pannenkoek in te bakken), maar volwassenen wel. Je houdt uiteindelijk de vaardigheden of kennis over die je in de workshop wilt overbrengen. Tip: let erop dat de subdoelen altijd binnen het hoofddoel blijven. Een pannenkoek versieren met kaas, spek en stroop hoort niet binnen het doel: pannenkoek leren bakken.

 

Ben je benieuwd naar hoe je deze opbouw gebruikt om werkvormen te maken? Lees dan mijn volgende blog met stap 4 en 5!

 

 

 

Simone Plukkel

Simone Plukkel

Simone is leerexpert. Ze inspireert en stelt ondernemers in staat om hun eigen missie te gaan verwezenlijken door hen te helpen met goede didactische leermiddelen, zoals een workshop, (Insta)cursus, (online) programma of training.  

Op Business Babes deelt ze tips, zodat jij jouw kennis kan gaan delen en je deelnemers er ook écht iets van leren.