Wanneer je een onderneming start, is het belangrijk dat je zo snel mogelijk jouw doelgroep gaat bepalen. Een onderneming valt of staat namelijk met het hebben van de juiste doelgroep. Het is eigenlijk de basis van een succesvolle onderneming. In dit artikel leg ik je uit hoe je in 7 stappen jouw doelgroep kunt bepalen. 

 

Wat is de juiste doelgroep precies?


Voordat ik je laat zien hoe je zelf erachter kunt komen wie jouw doelgroep is, gaan we eerst kijken naar wat de definitie van de juiste doelgroep eigenlijk is.


De juiste doelgroep is dé groep mensen die uiteindelijk jouw product of dienst gaat aanschaffen. Zij zijn namelijk de mensen die behoefte hebben aan wat jij te bieden hebt. Dat maakt hen potentiële klanten en dus de mensen die jij wilt bereiken. Zodra je de juiste doelgroep hebt gevonden, kun je jouw doelgroep beter leren kennen. Aan de hand van de behoeftes vanuit jouw doelgroep, kan jij weer jouw aanbod aanpassen. Door dat te doen, zorg je ervoor dat jouw aanbod zo goed mogelijk aansluit bij de wensen van jouw doelgroep. Dat vergroot weer de kans dat mensen uit jouw doelgroep ook daadwerkelijk bij jou een product of dienst zullen aanschaffen.

 

Hoe kun je een doelgroep bepalen?

Een doelgroep bepalen doe je niet zomaar. Wil jij zeker weten dat jij op een goede manier jouw doelgroep gaat bepalen? Volg dan deze 7 stappen!

 

Stap 1: bedenk wat jij te bieden hebt

Alles begint bij jezelf, zo ook een doelgroep bepalen. Bedenk eerst welke producten en/of diensten jij te bieden hebt. Is dat het schrijven van teksten? Het geven van coachsessies over mindset? Zijn dat grafische ontwerpen? Of zijn het juist producten zoals industriële meubels of mooie planten?

 

Stap 2: bepaal op wie jij je wilt richten

De grootste fout die je kan maken, is dat je probeert om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Toch kun je echt nooit iedereen pleasen, probeer dat dan ook niet. Stop mensen voor 1 keer in hokjes. Je kunt bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen particulieren en zzp’ers, mkb-bedrijven en multinationals. Op wie van hen wil jij je richten?

Stap 3: bedenk wie behoefte heeft aan jouw aanbod

Stel je voor dat je in bovenstaande stap hebt gekozen voor zzp’ers. Dit is nog steeds een erg grote groep mensen om te bereiken. Daarom ga je bij deze stap bepalen op welke zzp’ers jij je precies wilt richten. Bedenk hierbij ook van wie de kans groot is dat zij behoefte zullen hebben aan jouw aanbod. Zijn dat mannelijke of vrouwelijke zzp’ers? Zzp’ers die producten of juist diensten aanbieden? Beginnende zzp’ers of juist niet? Hoe oud zullen de zzp’ers zijn die behoefte kunnen hebben aan jouw aanbod? Zet dit allemaal letterlijk op een rij en je zult zien dat er een bepaalde, specifieke doelgroep overblijft.


Stap 4: leer de doelgroep beter kennen

Je hebt nu een doelgroep voor ogen. Het wil nog niet zeggen dat jouw aanbod nu automatisch perfect aansluit bij hun behoeften en wensen. Het wil ook nog niet zeggen dat jij al veel over deze doelgroep weet. Je moet ze dus beter leren kennen. Ga bijvoorbeeld na op welke sociale mediakanalen jouw doelgroep vooral zit, bekijk wat ze daar posten en over welk thema ze posten. Probeer er ook achter te komen welke websites en fora jouw doelgroep bezoekt.

 

Maak aannames

Op het internet is heel veel informatie te vinden, zo ook over doelgroepen. Kan jij de informatie die je zoekt over jouw doelgroep niet vinden? Dan kun je in het begin ook aannames maken en vanuit daar handelen. Zo heb ik de aanname dat mijn doelgroep in veel Facebookgroepen over ondernemen te vinden zal zijn en heb ik mij voor verschillende van die groepen aangemeld. Door eerst een aanname te maken en vanuit daar te handelen, kom je er vanzelf achter of je aanname klopt en je dus op de goede weg zit. Het leren kennen van je doelgroep is dus vooral zelf bedenken waar jouw doelgroep zou kunnen zitten en goed na te gaan of dit klopt. Daarnaast is het een heel goed idee om te checken of je niet al heel veel informatie over jouw doelgroep in jouw eigen omgeving en op het internet kunt vinden.

 

Stap 5: check of jouw aanbod aansluit bij jouw doelgroep

Zodra je een specifiek groep mensen hebt om je op te richten, kun je checken of jouw aanbod aansluit op hun behoeftes. Zo wilde ik mij als tekstschrijver richten op vrouwelijke ondernemers. Echter kwam ik erachter dat mijn doelgroep juist vrij weinig van zoekmachine optimalisatie weet, daar meer over wilt weten en iets of iemand zoekt om dat bij te leren. Ikzelf weet daar juist veel van af. Daarom besloot ik om mijn aanbod aan te passen en naast het schrijven van teksten ook 2 SEO-trainingen aan te bieden.

 

Stap 6: check of je specifieker jouw doelgroep kunt bepalen

Als je jouw producten en/of diensten gaat aanbieden aan jouw doelgroep, is het belangrijk dat je bijhoudt wie precies een product of dienst bij jou afneemt. Is dat inderdaad, zoals in mijn geval, een vrouwelijke zzp’er? Kun je dit nog specifieker definiëren? Tijdens het geven van mijn trainingen, kwam ik er namelijk achter dat al mijn klanten juist beginnende, vrouwelijke ondernemers zijn. Ik zou dus mijn aanbod nog specifieker op hen kunnen richten.

 

Stap 7: blijf altijd jouw doelgroep checken

Heb je je doelgroep bepaalt en beter leren kennen? Dan is het belangrijk dat je niet stil blijft staan. De interesses en behoeften van jouw doelgroep zullen altijd blijven veranderen. Houd jouw kennis over jouw doelgroep daarom up to date. Dat kun je bijvoorbeeld doen door jouw doelgroep letterlijk een vraag te stellen. Twijfel je over hoe je een bepaald product het beste vorm kunt geven? Vraag dan aan bijvoorbeeld je volgers op Facebook naar welk product ze het meeste behoefte hebben. Lezen ze bijvoorbeeld liever een e-book? Bekijken ze liever een video? Als je eenmaal jouw doelgroep aan je hebt gebonden, kun je altijd bij hen checken of jouw productaanbod nog goed aansluit of dat je het weer even moet optimaliseren. Daarnaast is het ook belangrijk dat je altijd je ogen openhoudt en je doelgroep blijft volgen, zodat je altijd op hun behoeften en interesses kunt blijven inspelen.