Ik krijg vaak de vraag hoe de Business Babes community zo gegroeid is. Binnen één maand groeide de groep tot 1.000 leden. Inmiddels (maart 2019) zijn we ruim voorbij de 4.000 leden. Ik deel graag mijn tips en strategieën met jou voor het starten van een Facebook community. Daarnaast deel ik met je de factoren die naar mijn mening hebben bijgedragen aan het succes van Business Babes.

Een Facebook groep starten

Dit is hoe ik het heb gedaan:

1. Start before you’re ready
Business Babes is begonnen als een op zichzelf staande groep. Ik heb een paar bevriende ondernemers uitgenodigd waarvan ik zeker wist dat zij waarde zouden zien in de groep. Geen verdienmodel, geen website. Alleen een idee.

2. Strategie bepalen
Ik ben gaan nadenken over het doel van de groep. Ik ben regels gaan opstellen. In mijn geval is dat alleen “geen zelfpromotie”.  Ook ben ik aan de slag gegaan met de beschrijving van de groep. Potentiële leden zien deze tekst; zet hier dus duidelijke kaders in. Wat wordt er wel gedeeld en wat niet? Voor wie is het? Waarom is de groep opgericht? En wie ben jij?
Het doel van Business Babes is: vrouwelijke ondernemers met elkaar verbinden en daardoor elkaar versterken.

3. Promotie voor je groep

Benut hiervoor andere kanalen. Zoals een Facebookpagina (voor mijn doelgroep niet heel relevant) en Instagram (MEGA relevant voor mijn doelgroep). Bied hier ook waarde aan door andere content te delen. Maak het persoonlijk door jezelf te laten zien. Zet op je persoonlijke Facebookprofiel duidelijk dat je een community hebt. Zet het bij jouw e-mailberichten in de handtekening. En zet het natuurlijk ook op je website!

4. Interactie
Als het aantal leden van jouw groep groeit, gaat er niks vanzelf. Mijn ervaring is dat er eerst de kat uit de boom wordt gekeken: wat kunnen ze verwachten van jouw groep? Deel daarom jouw waarde. Jaag gesprekken of discussies aan binnen de kernonderwerpen van de groep. Reageer ook op de reacties die binnenkomen. Mensen die interactie tonen, krijgen weer sneller de community berichten te zien in hun Facebookfeed. Blijft dus consistent!⠀

Let op: Een community start je niet “even”. Je onderhoudt het ook niet “voor erbij”. Ik ben er elke week zeker wel 5 uur mee bezig; reageren in de community, opschonen van berichten, berichten toestaan, leden toelaten, controleren, content maken. Nadat ik dit 1 jaar helemaal zelf heb gedaan, heb ik aan Jenneke (Content Babe) gevraagd om mij te helpen om de berichten in de Facebook community goed te keuren. Zo zorg ik ervoor dat als ik even niet op mijn telefoon zit of een dag weg ben, de berichten toch geplaatst kunnen worden.

Factoren die bijdragen aan het succes van Business Babes

Deze factoren dragen naar mijn mening bij aan het succes van Business Babes. Deze factoren kun je in overweging nemen bij het bepalen van jouw strategie.

1. Volhouden
De aanhouder wint. Is er geen interactie op je post? Oké, hoe ga je ervoor zorgen dat er wel interactie komt? En als er interactie komt, reageer dan ook terug! Dit wordt helaas zo vaak vergeten of verkeerd gedaan.

2. Cultuur creëren
Geef zelf het goede voorbeeld. Ik krijg vaak te horen dat de community een fijne plek is waar geen haat en nijd is of waar er niet negatief gedaan wordt, terwijl dat in andere groepen wel zo is. Gebeurt dit toch wel? Dan krijg ik meteen een melding, omdat leden het desbetreffende bericht of de reactie hebben gerapporteerd. Hoe dat kan? Ik denk omdat ik zelf veel aanwezig ben en omdat ik vooral positief en enthousiast reageer. Ik reageer zo veel mogelijk met hartjes (en dat meen ik dan oprecht). Ik moedig iedereen aan. Ik geef letterlijk het goede voorbeeld. Het opstellen van duidelijke regels (in mijn geval geen zelfpromotie) en deze ook naleven dragen daar ook aan bij.⠀

3. Bied toegevoegde waarde
Zie een groep of community als een waardevolle bron van informatie en niet als een geldpot. Het is geen middel om een product te lanceren. Mensen voelen namelijk dat je een groep hebt om te verkopen en ze vinden dat niet tof. Voor mij is het zelfs de nummer 1 reden om niet lid te worden van zo’n Facebookgroep. Waarom ik wel lid wil worden, is omdat ik bang ben dat ik anders waarde mis (FOMO) of omdat ik toegang wil tot het netwerk. Wat is jouw toegevoegde waarde? Communiceer dat.⠀

4. Maak het persoonlijk
Deel ook zeker jouw persoonlijke struggles of inzichten. Al sinds het begin van de community vind ik het persoonlijke stukje SUPER belangrijk (en dat trek ik door in mijn visie in het ondernemen en in mijn werk als content strateeg). Ook dit draagt eraan bij dat jouw groep een toegevoegde waarde heeft en niet commercieel bedoeld is.

 

Heb je hulp nodig bij het starten of groeien van jouw Facebook community? Ik denk graag met je mee. Bijvoorbeeld door middel van een brainstorm sessie waarin ik je 1-op-1 persoonlijk advies geef voor jouw bedrijf en community. Ik leer je hoe je op een authentieke manier jezelf kan laten zien en jouw doelgroep kan bereiken. 

 

Ellen Huizenga

Ellen Huizenga

Online ondernemer (2015) en Founder van Business Babes (2017). Branding & Content Strateeg. Leert jou ontdekken hoe je jouw doelgroep op een authentieke manier kunt bereiken op een manier die voor jou werkt.

Woont in Italië aan het Gardameer samen met haar vriend en twee katten sinds december 2018 (geniet mee via @ellenhuizenga op Instagram), om meer te genieten van haar vrije tijd en meer vrijheid te ervaren.