Een landingspagina is een pagina waarop jouw bezoekers vanuit verschillende kanalen kunnen ‘landen’, oftewel terechtkomen. Een landingspagina kan onder andere ontzettend handig zijn wanneer je meer producten en/of diensten wilt verkopen. Je leest er hier meer over!

 Wanneer gebruik je een landingspagina?

Een landingspagina kun je bijvoorbeeld gebruiken wanneer je een campagne voor een bepaald product houdt. Door de URL van een landingspagina bijvoorbeeld als hyperlink achter een banner te zetten, komen de mensen op de landingspagina terecht.


Waar bestaat een goede landingspagina uit?

Het is belangrijk dat je per landingspagina 1 doel hebt. Wil je mensen laten inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Dan richt je een landingspagina alleen hiervoor in. Wil je dat mensen een bepaald product kopen? Dan richt je voor dit product een landingspagina in enzovoorts.

Daarnaast bevat een landingspagina de volgende elementen

  1. Herkenbare elementen die bij de huisstijl van jouw bedrijf passen. Dan komt de pagina namelijk betrouwbaar over.
    2. Een duidelijke Call-to-action knop. Maak je een landingspagina voor een bepaald product? Zorg er dan voor dat op de landingspagina een duidelijke knop staat waardoor de bezoekers het product makkelijk kunnen bestellen.
    3. De pagina is specifiek voor 1 soort klant ingericht. Wil je als fotograaf graag meer kinderfoto’s maken in Rotterdam? Leg de focus van de afbeeldingen en de tekst dan ook duidelijk op ouders in Rotterdam. Wil je ook kinderfoto’s maken in Spijkenisse? Richt daar dan een aparte landingspagina voor in.
    4. Relevante zoektermen. Let er hierbij wel op dat als je meerdere landingspagina’s over hetzelfde onderwerp inricht, maar je telkens focust op een andere plaatsnaam, je niet dezelfde teksten gebruikt. Dit kan Google namelijk bestraffen in haar zoekresultaten, omdat Google niet van teksten houdt die met elkaar overeenkomen.

Zet overigens de link van de landingspagina in jouw sitemap, zodat Google de pagina kan vinden en indexeren.

    Gebruik synoniemen

    Om Google te laten ‘snappen’ waar jouw tekst over gaat, kun je het beste ook synoniemen van de zoekterm in jouw tekst verwerken. Hierdoor kan Google beter begrijpen in welke context je de tekst hebt geschreven. Dat is ontzettend handig, want hierdoor kan Google jouw webpagina echt laten zien aan mensen waarvan de kans groot is dat zij inderdaad naar de informatie op jouw webpagina op zoek zijn.

    Conclusie

    Kort gezegd is een landingspagina een pagina waarop je reclame maakt voor 1 specifiek product of dienst. Een landingspagina zet je natuurlijk niet voor niets op, het is een middel om een product of dienst beter te kunnen verkopen. Daarom spoor je jouw bezoekers op de pagina duidelijk aan om actie te ondernemen.

    Jenneke Peters

    Jenneke Peters

    Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer.

    Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.