Als je op Pinterest zoekt naar ‘Pinterest Strategy’, dan word je platgegooid met dé strategie waarmee je binnen no time miljoenen ‘monthly views’ krijgt, ofwel maandelijkse kijkers op je account.

Dat klinkt natuurlijk super interessant, maar dat is het eigenlijk helemaal niet ? Welke Pinterest statistieken doen er niet echt toe en waar moet juist wél je focus op liggen? Ik leg het je uit!

Wat zijn de minder belangrijke Pinterest statistieken?

 

Ik zal eerst even uitleggen welke Pinterest statistieken er niet echt toe doen.

 

Maandelijkse kijkers

Laten we beginnen met het cijfer waar velen zich op blind kunnen staren, de maandelijkse kijkers op jouw Pinterest account. Het kan een nogal impressive getal zijn, daarom is het wel jammer dat het helemaal niets zegt over hoe jouw account presteert.

 

Wat zijn maandelijkse kijkers op Pinterest?

Het aantal maandelijkse kijkers op jouw Pinterest account vind je bovenaan je account onder je naam. Het aantal maandelijkse kijkers wil zeggen het aantal personen dat de door jou gepinde pins gezien heeft. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Bijvoorbeeld doordat iemand jouw account of een bord van je volgt of als jouw content naar boven komt tijdens een zoekopdracht. En natuurlijk wil je dat jouw content gezien wordt, maar wel door de personen die er ook iets mee gaan doen. En dat zijn de mensen die jouw pin bewaren of – beter nog – doorklikken naar de website waar de pin naartoe linkt.

Maandelijkse kijkers door het delen van andere pins

Het aantal maandelijkse kijkers wordt niet alleen bepaald door het delen van jouw eigen content. Als jij een pin van iemand anders deelt en die wordt ineens heel populair, dan zal jouw aantal maandelijkse kijkers ook omhoog gaan, zonder dat jij onderaan de streep er iets aan hebt. Die pin zorgt namelijk niet voor meer verkeer naar jóuw website.

Deze factor zorgt voor een heel vertekend beeld van het succes van jouw account. Het lijkt namelijk net alsof jouw account goed presteert, want je hebt enorm veel maandelijkse kijkers. Maar als die kijkers niet komen door jóuw content, en dus ook geen waardevolle opvolgactie kunnen doen voor jou, heb je er niets aan. Je kunt op Pinterest dus beter niet de focus leggen op het aantal maandelijkse kijkers op jouw account.

Het aantal volgers van jouw account

Nog een cijfer wat niet zoveel zegt op Pinterest is het aantal volgers van jouw account.

Wat we gewend zijn vanuit veel social media kanalen, is dat het aantal volgers iets zou zeggen over de kwaliteit en succes van je account (wat overigens echt onzin is). Wat belangrijk is om te beseffen is dat Pinterest geen social medium is, maar een zoekmachine. Jouw succes draait om hoe jouw content gevonden wordt, niet om hoeveel volgers jouw account heeft. Dit maakt het wel meteen interessant, want dat betekent ook dat een kleine onderneming net zoveel kans heeft om gevonden te worden in Pinterest als een wereldwijd miljoenenbedrijf, puur en alleen door de juiste zoektermen te gebruiken.

 

Is er een voorbeeld van het hebben van volgers op Pinterest?


Jazeker! Een voordeel van het hebben van volgers is dat jouw volgers jouw content als eerste zien in hun feed, zonder actief te zoeken naar zoekwoorden die jij gebruikt. Maar dan nog gaat het erom dat zij vervolgens ook de gewenste actie ondernemen op jouw content.

Wat die acties zijn en wat de belangrijkste statistieken zijn om je wél op te focussen binnen Pinterest gaan we nu bekijken!

Wat zijn belangrijke Pinterest statistieken en waar kun je ze vinden?

 

Er zijn 3 plekken waar je de statistieken van jouw Pinterest account kunt bekijken:

  1. In Pinterest zelf;
  2. Google Analytics;
  3. En Tailwind

 

Pinterest Statistieken

Om op Pinterest statistieken in te kunnen zien, heb je een (gratis) bedrijfsaccount nodig. Pinterest geeft je hele fijne inzichten in hoe jouw content en je account presteren. Om naar je Pinterest statistieken te gaan klik je vanaf desktop links bovenin je scherm op Statistieken ? Overzicht.

 

 

Je ziet hier ook ‘Doelgroep statistieken’ en ‘Video’ staan. Deze zijn ook heel interessant om te bekijken, maar in dit blog focussen we ons op de prestaties van jouw account en pins.

Statistiekenoverzicht

Je komt nu in het Statistieken overzicht van jouw account waar je al meteen een hoop cijfers en grafieken ziet staan. Laat je hierdoor niet ontmoedigen, want niet alle cijfers zijn van belang.

Begin eerst met de juiste datum range in te stellen in de linkerkolom bij ‘databereik’. Ik noteer zelf 1 keer per maand de cijfers in een Excel file en kies dan voor de periode van de laatste maand.

Nu zie je de resultaten van alle content die je gepind hebt, dus ook de pins die je van anderen hebt bewaard. Om alleen je eigen cijfers te bekijken, selecteer je in de linkerkolom bij geclaimd account jouw website.

 

 

Het bekijken van de statistieken in het overzicht
Laten we eens gaan kijken naar de grafiek en de cijfers die hierbij staan. Een veelgemaakte fout is om óver te analyseren, oftewel alle cijfers té grondig willen bekijken. Maar niet alle cijfers zijn van belang, zeker niet als het onderdeel statistieken nog nieuw voor je is. Zorg er eerst voor dat je vertrouwd raakt met een klein aantal statistieken, dan kun je altijd nog dieper gaan kijken zonder dat je meteen vanaf het begin overweldigd raakt.

Ik ga dan ook niet alle cijfers benoemen, maar enkel de cijfers die er nu het meeste toe doen.

Wat zijn de belangrijkste Pinterest statistieken?

In het begin zijn vooral het aantal linkkliks en het aantal keer bewaard de belangrijkste cijfers om je op te focussen.Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar Kliks in relatie tot Impressie

Linkkliks

Dit getal geeft aan hoe vaak iemand op jouw afbeelding heeft geklikt om door te gaan naar de achterliggende site die je hebt ingesteld. Dat is tenslotte de belangrijkste reden waarom je Pinterest gebruikt: mensen doorsturen naar jouw site waar ze zich vervolgens bijvoorbeeld aanmelden voor je nieuwsbrief, een aankoop doen, doorklikken naar een affiliate link, contact opnemen, een coach call inplannen of een andere conversie doen. Dit is helemaal afhankelijk van wat jij aanbiedt en waar jouw pin en de achterliggende pagina op gefocust zijn.

Aantal keer bewaard

Voor het algoritme van Pinterest is het belangrijk hoe vaak jouw pins worden bewaard door anderen. Dit is namelijk een seintje dat jouw content blijkbaar waardevol is en daardoor zal deze vaker getoond worden in de feeds en bij zoekopdrachten. Daarnaast ontstaat zo ook het olievlekeffect: doordat iemand anders jouw pin deelt, kunnen haar volgers het weer zien en bewaren of doorklikken. Zo ontstaat er als het ware een oneindig potentieel. Je wilt dus dat gebruikers je pins bewaren om die olievlek te laten stromen. Daarom is het aantal keer bewaard ook een belangrijk gegeven om bij te houden.

 

Kliks in relatie tot Impressies

Het is natuurlijk fijn als je pins veel gezien worden, maar dan is het wel belangrijk dat er ook doorgeklikt wordt, anders zeggen de impressies weinig. Bij kliks in relatie tot impressies kun je zien hoe vaak er vanaf een pin wordt doorgeklikt naar de website die er achterstaat.

Wat moet je doen als je veel impressies hebt, maar nauwelijks kliks?

Als je merkt dat je wel veel impressies hebt, maar er weinig wordt doorgeklikt naar de webpagina die je achter de pin hebt gezet, is het belangrijk om te bekijken hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer kliks krijgt. Ga daarom eens na hoe het kan dat mensen niet doorklikken. Is de afbeelding niet duidelijk genoeg? Staat er wel een goede trigger op die uitlokt om door te klikken? Welke pins presteren nu wel goed op kliks en hoe komt dat?

 

Bekijk jouw populairste pins

Om  een beter antwoord op bovenstaande vragen te kunnen krijgen, kun je naar jouw populairste pins kijken. Die vind je als je naar beneden scrollt. Filter op Linkkliks, zodat de pins naar boven komen  waar in de geselecteerde periode het meest op is geklikt.

Wat valt je op aan die pins? Hebben ze een duidelijke call to action in de afbeelding? Spreekt het onderwerp beter aan? Is er een pin omschrijving met een trigger gebruikt? Vergelijk deze pins met jouw minder goed presterende pins om te kijken hoe je deze kunt optimaliseren. Neem de zaken die je hier leert mee bij het creëren van nieuwe pins.

GOOGLE ANALYTICS

Nu je weet naar welke cijfers je het beste kunt kijken binnen Pinterest, gaan we naar Google Analytics. Deze de statistieken in Pinterest en Google Analytics maken samen een ijzersterke combi om er achter te komen hoe jij jouw waardevolle tijd het beste kunt besteden aan Pinterest.

Als je nu nog geen Google Analytics hebt, wil ik je echt aanraden om dat zo snel mogelijk in te stellen. Ook al ben je niet van plan om dit in de nabije toekomst te gebruiken, doe het toch. Google haalt namelijk pas data binnen vanaf het moment van koppelen, dit kan dus niet met terugwerkende kracht. Je kunt dus het beste jouw website aan Google Analytics koppelen, zodra je de website hebt gelanceerd. Meer uitleg over hoe je Google Analytics koppelt aan jouw site vind je hier.

 

Waar moet je in Google Analytics kijken voor Pinterest resultaten?


Als je Google Analytics opent, kan dit ook weer redelijk overweldigend overkomen. Ook hier geldt: laat je niet ontmoedigen door al die cijfers. Ik laat je hieronder exact zien waar je moet kijken om je Pinterest resultaten verder te analyseren.

 

 

  • Klik in de linker kolom op Acquisitie en dan Sociaal ? Overzicht
  1. Selecteer vervolgens bovenin je scherm de juiste data reeks.
  2. Scroll naar beneden, je ziet dan de resultaten per social media kanaal (Pinterest wordt hier inderdaad als social media kanaal beschouwd).


De belangrijkste cijfers om naar te kijken

Klik nu op ‘Pinterest’ om nog een laag dieper te gaan.

 

De belangrijkste cijfers om naar te kijken zijn:

  • Het aantal Sessies (de periode waarin mensen actief zijn op je site)
  • Gemiddelde sessieduur (klikken bezoekers meteen weg of blijven ze lang genoeg om je content goed te bekijken?)
  • Pagina’s/Sessies (Gaf het 1e contact met je site voldoende inspiratie om je site verder te bekijken?)
  • Gedeelde URL (Hier zie je onder andere welk blog het beste gepresteerd heeft. Kun je dit blog optimaliseren door bijvoorbeeld informatie te updaten, te verwijzen naar een gratis download om je e-maillijst te laten groeien en vervolgens nieuwe pins te creëren om er nog meer uit te halen? Dat is heel waardevol om te weten!

 

Er zijn nog veel meer interessante statistieken te vinden in Google Analytics, maar hierdoor kun je ook snel verdwalen in. Focus je eerst op de belangrijkste zaken en maak voor jezelf duidelijk wat je hieruit kunt leren. Ga pas dieper in de statistieken kijken als je voelt dat je dit onder de knie hebt en klaar bent voor een stapje verder.

De statistieken in Tailwind

Als je gebruik maakt van Tailwind (wat ik echt aanraad als je serieus aan de slag wilt met Pinterest zonder in de stress te schieten), dan vind je daar ook nog interessante statistieken waarmee je je Pinterest strategie kunt aanscherpen. Je kunt onder andere filteren op je Pin prestaties per bord. Door dat te doen, kun je bijvoorbeeld bekijken of het nog wel zin heeft om aan bepaalde groepsborden deel te nemen.

Hoe vaak moet je de Pinterest statistieken in Tailwind bekijken?

Het is belangrijker om je tijd te besteden aan het maken van waardevolle content, dan dat je te veel blijft hangen in de statistieken. Zelf houd ik 1 keer per maand een overzicht bij met de statistieken uit Pinterest Analytics, Google Analytics en Tailwind. Ik kijk dan ongeveer een half uur tot een uur naar de cijfers om bepaalde patronen te ontdekken en vervolgstappen te bepalen.

Daarnaast kijk ik gemiddeld 1 keer per week even beknopt of ik opvallende zaken zie.

Als er belangrijke zaken plaatsvinden zoals lanceringen of iets dergelijks, dan kun je wat vaker kijken.

Zet desnoods een timer voor jezelf om te voorkomen dat je afdwaalt.

Let op:  de cijfers kunnen veranderen!

Let erop dat de cijfers gedurende het jaar enorm kunnen veranderen. Hoe vaak en hoeveel de cijfers van jouw Pinterest account veranderen,  is helemaal afhankelijk van jouw branche, bepaalde seizoenen, feestdagen, trends etc. Laat je dus niet uit het veld slaan als de resultaten de ene maand minder goed zijn dan de andere maand. Wellicht zie je over een langere periode bepaalde trends die steeds terugkomen. Speel hier vervolgens ook slim op in door in bepaalde periodes content te delen waarvan de kans groot is dat ze in die periode goed zullen scoren.

Pinterest heeft tijd nodig

Natuurlijk wil je het liefst dat de pins die je net gepind hebt op Pinterest meteen resultaten gaan leveren. Helaas werkt het zo niet. Pinterest heeft echt tijd nodig om op gang te komen. Denk hierbij aan enkele maanden, zelfs een maand of 9 is echt geen uitzondering. Natuurlijk kan het altijd zo zijn dat er een pin viraal gaat, want uitzonderingen zijn er altijd. Toch duurt het over het algemeen relatief lang en dat is volkomen normaal. Blijf consistent waardevolle content pinnen en kijk niet elke dag naar de cijfers.


Zelfs resultaat met oude content

Het voordeel hiervan is wel dat de levensduur van een pin veel langer is (gemiddeld 4 maanden) dan bijvoorbeeld een post op Instagram (gemiddeld 48 uur). Zelfs content die langer dan 4 maanden geleden is geplaatst, kan mooie resultaten opleveren.  Zo staat er op het moment dat ik dit blog schrijf een blog dat ik 15 maanden geleden heb geplaatst bovenaan in mijn resultaten. Krijg dat maar eens voor elkaar met Instagram ?

 

Sanne Raaimakers

Sanne Raaimakers

Ik ben Sanne Raaimakers, social media expert met de hoofdfocus op Pinterest en Instagram.
Ik woon in Liempde in Noord-Brabant samen met mijn jeugdliefde Rick, en onze 3 kinderen Liz, Stef en Max (geen labrador).

Met mijn bedrijf Socially Sanne help ik jou door middel van online en offline trainingen om het inzetten van Instagram en Pinterest laagdrempeliger en meer fun te maken. Zo kun jij een groter bereik en meer omzet creëren, zonder dat je alles uit handen hoeft te geven.

Fotograaf: Cheryll van Weert Photography