Je hebt een website gebouwd en deze gevuld met goede, pakkende teksten. Misschien heb je hier zelfs wel hulp bij gehad van een professionele tekstschrijver. Of ben je dit allemaal nog van plan? In welk stadium je ook bent, uiteindelijk wil je dat zoveel mogelijk jouw teksten lezen en/of jouw video’s en infographics bekijken. Hoe je daarvoor zorg, leg ik in dit artikel uit!

 

Hoe bekijken mensen content online?

Wat voor soort content je ook in de online wereld gooit, bezoekers bekijken tegenwoordig al deze content op een bepaalde manier. Om ervoor te kunnen zorgen dat zij jouw online content bekijken, is het erg belangrijk dat je dit weet.

Bezoekers bekijken alle online content (dus sociale media berichten, blogartikelen, nieuwsbrieven enzovoorts) op de ‘scannende’ manier. Binnen 1 seconde heeft een bezoeker jouw content gescand en aan de hand daarvan bepaalt of hij de content verder zal bekijken of zal of afhaken.

Wat wordt met scannen bedoeld?

Met scannen wordt bedoeld dat de bezoeker jouw content niet direct vanaf het begin tot het eind goed bekijkt, maar er globaal doorheen gaat. Bij een blogartikel bekijkt de bezoeker vaak alleen het bovenste gedeelte van de tekst kijkt hij daarbij naar de dingen die het meeste opvallen.

Dat zijn doorgaans:

  • De titel
  • De introductie
  • De kop van de eerste alinea
  • Een afbeelding
  • Een video

    Bij het bekijken van visuele content zoals een infographic of video bekijkt de bezoeker vaak:

  • De titel die je boven de uiting plaatst;
  • Het begin van de video;
  • Het bovenste gedeelte van de infographic;

 

Waarom is dit voor jou belangrijk om te weteN?

Wil je graag dat jouw content goed wordt bekeken? Dan is het ontzettend belangrijk dat je bovenstaande goed weet en onthoud. Het komt er namelijk op neer dat de bezoeker aan de hand van zijn eerste indruk van jouw content bepaalt of hij het waardevol genoeg vindt om de content verder te bekijken. Die eerste indruk is dus heel belangrijk. Als je dat weet, kun je daar natuurlijk heel goed rekening mee houden én handig op inspelen.

Hoe zorg je voor een goede eerste indruk?

Je zorgt voor een goede eerste indruk door de content zo op te bouwen, dat hij goed voor de bezoeker is te scannen.

Een tekst en video horen op deze manier te zijn opgebouwd:

 

  • Een nieuwsgierig makende titel waaraan de lezer direct kan zien of je de oplossing voor zijn probleem hebt;
  • Een afbeelding of video die bij de content past en die de aandacht trekt;
  • Een intro waarin je direct die oplossing geeft. Dit kan een product of dienst zijn;
  • De kern waarin je alle details kwijt kunt en waarin je de vragen: wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? beantwoord.
  • Een bevestiging dat jouw oplossing de juiste is, door bijvoorbeeld het geven van argumenten, cijfers, bewijs enzovoorts.
  • Het toevoegen van een vervolg, zoals bijvoorbeeld gerelateerde blogposts of een Call to Action.


Bovengenoemde opbouw wordt ook wel een ‘Content Piramide’ genoemd.

 

Hoe houd je de aandacht vast?

Wanneer je de aandacht van jouw bezoeker eenmaal hebt, is het natuurlijk belangrijk dat je die aandacht weet vast te houden. Doe je dat niet, dan zal de bezoeker alsnog afhaken.

De aandacht houd je vast, door je aan onderstaande te houden:

  • Je maakt de content in de taal die jouw doelgroep aanspreekt;
  • Je komt in de tekst de belofte na die je in je titel hebt gemaakt;
  • Heb je een tekst geschreven? Zorg er dan voor dat de tekst prettig leesbaar is;
  • Heb je een tekst geschreven? De tekst bestaat uit alinea’s met duidelijke kopjes die de alinea’s samen vatten.

 

Nog meer tips nodig?

Houd je je aan bovenstaande wanneer je content creëert? Dan komt het vast helemaal goed! Heb je toch het idee dat jouw content nog beter kan worden bekeken? Lees dan eens dit artikel. Hierin leg ik je uit hoe je een blogartikel goed onder de aandacht kan brengen, maar eigenlijk kun je de tip in dit artikel op veel meer soorten content toepassen. Succes!

 

Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer. Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.