Een nieuwsbrief kan een belangrijk onderdeel van jouw E-mail Marketing zijn. Het is namelijk een handig middel om de relatie tussen jou en jouw klant te onderhouden en om jouw klanten over te halen weer van jouw diensten en/of producten gebruik te maken. Om deze doelen te bereiken, is het wel belangrijk dat jouw nieuwsbrief goed in elkaar zit. Als dat niet zo is, zal het versturen van een nieuwsbrief jou niets opbrengen. Het kan dan zelfs zo zijn dat klanten jouw nieuwsbrieven als vervelend gaan ervaren en zich ervoor gaan uitschrijven. Ze kunnen erdoor zelfs een afkeer tegen jouw bedrijf krijgen. En dat is natuurlijk iets wat je niet wil. Daarom vertel ik jou in dit artikel hoe je zelf een goede nieuwsbrief kunt schrijven.

 

 Waar bestaat een goede nieuwsbrief uit?

Er zijn een aantal factoren die samen ervoor zorgen dat een nieuwsbrief goed in elkaar zit. Hieronder vertel ik welke factoren dat zijn en licht ik iedere factor toe.


een aantrekkelijk design

Klanten zijn veel sneller geneigd om een nieuwsbrief te lezen die er aantrekkelijk uitziet. Zorg er daarom voor dat je een nieuwsbrief hebt die bij jouw doelgroep in de smaak valt. Uiteraard is het een goed idee om de design van de nieuwsbrief in de huisstijl van jouw bedrijf te maken. Dit zorgt namelijk voor herkenning.

 

Een duidelijk onderwerp dat nieuwsgierig maakt

Het onderwerp van de nieuwsbrief is het eerste dat jouw klanten in hun inbox zien. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten jouw nieuwsbrief openen, is het belangrijk dat je een onderwerp hebt die in 1 oogopslag laat zien waar jouw nieuwsbrief over gaat. Daarnaast is het ook belangrijk dat het onderwerp jouw klanten nieuwsgierig maakt naar de inhoud van de nieuwsbrief, zodat ze de nieuwsbrief zullen openen.

    verzend regelmatig, in dezelfde frequentie

    Klanten vinden het erg fijn als ze weten wanneer ze een nieuwsbrief kunnen verwachten. Wil je jouw klanten regelmatig een nieuwsbrief versturen? Kies hier dan een vaste frequentie (bijvoorbeeld elke week, om de week of elke maand), een vaste dag én tijdstip voor. Wil je zeker weten dat jouw klanten jouw nieuwsbrieven niet als spam ervaren? Dan kun je ze zelfs laten kiezen in welke frequentie zij een nieuwsbrief van jouw bedrijf willen ontvangen.

     

    Verstuur de nieuwsbrief niet om het versturen

    Er zijn ontzettend veel bedrijven die nieuwsbrieven versturen om het versturen. Dit zijn ook de bedrijven waarvan ikzelf de nieuwsbrieven eerst een poosje weggooi, zonder ze te hebben aangeklikt. Na een tijdje begin ik mij zo erg aan de nieuwsbrieven te ergeren, dat ik me er uiteindelijk zelfs voor uitschrijf. Mijn associatie met zo’n bedrijf is door het irritante ‘nieuwsbrief-gedrag’ ook direct een stuk minder positief. En zo zijn er wel meer mensen die dit soort nieuwsbrieven én de bedrijven erachter irritant gaan vinden. Verstuur een nieuwsbrief daarom nooit om het versturen.

     

    Geef in de nieuwsbrief informatie die voor jouw klant interessant en relevant is

    Om te voorkomen dat jij zo’n bedrijf als hierboven wordt, is het ontzettend belangrijk dat je de klanten een nieuwsbrief stuurt, waarin ze informatie kunnen vinden die voor hen interessant en relevant is. Om dit te kunnen doen, is het belangrijk dat je weet waar jouw doelgroep zich mee bezighoudt en wat ze belangrijk vinden. Hier kun je bijvoorbeeld achter komen door een poll te houden op jouw bedrijfspagina op Facebook.

    Daarnaast is het altijd goed om te onthouden dat mensen zich niet voor niets voor jouw nieuwsbrief hebben aangemeld. Ze vinden jouw bedrijf interessant en willen graag op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen rondom jouw bedrijf. Heeft jouw bedrijf bijvoorbeeld een award gewonnen? Of een gave samenwerking gehad? Of heb je nieuwe producten aan jouw webshop toegevoegd? Jouw nieuwsbrief is het ultieme medium om jouw klanten van dit soort ontwikkelingen op de hoogte te brengen.


    Schrijf foutloos nederlands

    Niemand vindt het fijn om teksten te lezen die bomvol taalfoutjes en stijlfoutjes zitten. Het is daarom belangrijk dat je de nieuwsbrief in foutloos Nederlands schrijft. Bovendien oogt dit ook nog eens professioneler. Vind je het lastig om foutloos Nederlands te schrijven? Laat jouw nieuwsbrief dan nakijken door bijvoorbeeld een tekstschrijver.

    Verwerk een duidelijke call to action in de nieuwsbrief

    Je schrijft en verstuurt een nieuwsbrief niet zonder reden. Je wilt natuurlijk dat het jou uiteindelijk wat opbrengt. Misschien zet je het versturen van een nieuwsbrief zelfs in als een manier om een marketingdoel uit jouw online marketing strategie halen. Zorg daarom voor een duidelijke call-to-action in jouw nieuwsbrief. Laat je in de brief nieuwe producten zien? Zet dan bij elk product een knop naar de bijbehorende productpagina op jouw website toe. Wil je graag een nieuwtje vertellen? Laat dan alleen de inleiding van het nieuwtje in de brief zien en laat jouw klanten op de ‘Lees meer’ knop klikken om naar het volledige nieuwsbericht te gaan. Kortom: maak het voor jouw klanten zo makkelijk mogelijk om (weer) jouw website te bezoeken en daarop een actie uit te voeren.

     

    Wanneer je bovengenoemde punten in jouw nieuwsbrief verwerkt, komt het helemaal goed!

    Jenneke Peters

    Jenneke Peters

    Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer.

    Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.