In een eerder artikel legde ik je al uit wat SEO eigenlijk is. SEO is zoekmachine vriendelijk maken van jouw website. Door dat te doen, vergroot je de kans dat je beter gevonden wordt in Google. Er zijn een aantal SEO-technieken die je hiervoor kunt toepassen, waarvan het schrijven van goede SEO-teksten denk ik wel de bekendste is. Wat veel mensen niet weten en ook veel mensen vergeten is dat je ook afbeeldingen zoekmachine vriendelijk kunt maken. Hoe je dat kunt doen en waarom het slim is om te doen, leg ik in dit artikel uit.

 

Waarom afbeeldingen zoekmachine vriendelijk maken?


Doordat zoveel mensen de afbeeldingen die zij op hun website plaatsen niet optimaliseren voor zoekmachines, is de concurrentie onder de afbeeldingen veel lager dan onder bijvoorbeeld teksten. Hierdoor is de kans groot dat als jij wel jouw afbeeldingen optimaliseert, je hierdoor hoger zult scoren in de zoekresultaten van Google.

 

Waar ZUL JE PRECIES HOGER SCOREN IN GOOGLE?

Het antwoord hierop is voor de hand liggender dan je denkt: in Google Afbeeldingen. Mensen lezen nog steeds graag teksten, maar tegenwoordig kijken ze veel liever naar beeld. Wanneer mensen in de zoekmachine Google naar iets zoeken, klikken ze best wel vaak op het kopje afbeeldingen. Wanneer jij jouw afbeeldingen voor een bepaalde zoekterm optimaliseert, is de kans groot dat deze afbeeldingen tevoorschijn komen wanneer een bezoeker erop zoekt in Google en op het kopje Afbeeldingen klikt.

 

hOE KUN JE AFBEELDINGEN seo-VRIENDELIJK MAKEN?


Het zoekmachine vriendelijk maken van afbeeldingen is vrij eenvoudig.Hieronder leg ik het je in een aantal stappen uit.

sTAP 1: kIES DE JUISTE ZOEKTERMEN


Voordat je een afbeelding kunt gaan optimaliseren, is het wel belangrijk om te weten op welke zoekterm je bij een afbeelding gaat focussen. Ga dit dus eerst na. Ik focus me bij het optimaliseren van een afbeelding vaak op hetzelfde zoekterm als dat ik in de tekst doe waarbij ik de afbeelding plaats. Schrijf ik dus bijvoorbeeld een tekst waarin ik mij focus op ‘grafisch ontwerper Den Haag’ dan is dat ook de zoekterm die ik voor de afbeelding gebruik die ik aan deze tekst toevoeg.


sTAP 2: Laat de zoekterm de bestandsnaam van de afbeelding zijn


Het zoekmachine vriendelijk maken van een afbeelding, begint al bij het opslaan van de afbeelding op je computer. Het is namelijk belangrijk dat je de afbeelding opslaat met als bestandsnaam de zoekterm waarop je hem wilt focussen. De afbeelding die ik in het vorige voorbeeld benoemde, heeft dus als bestandsnaam ‘Grafisch-ontwerper-den-haag.jpg’.

Voeg de zoekterm toe aan de alt-tekst


Wanneer je in jouw CMS-systeem de afbeelding gaat uploaden, is het belangrijk dat je hem voorziet van een alt-tekst. Dit is de tekst waarin je omschrijft wat op de afbeelding te zien is. In WordPress krijg je deze optie direct te zien wanneer je een afbeelding hebt geüpload. Het is belangrijk dat je de zoekterm ook aan de alt tekst toevoegt. Daarnaast kun je ook andere woorden aan de alt-tekst toevoegen die de afbeelding zo goed mogelijk omschrijven.


Stap 4: Plaats de afbeelding dicht in de buurt van een zoekterm


Wanneer je goede SEO-teksten schrijft, hoef je hier eigenlijk niet naar om te kijken. Dan moet dit namelijk vanzelf al gebeuren. Vind je het schrijven van SEO-teksten nog wat lastig? Dan is het een goed idee om erop te letten dat je de afbeelding in de tekst dicht in de buurt van de zoekterm plaatst.

 

kAN JIJ WEL WAT HULP GEBRUIKEN?

Door deze stappen te doorlopen, moet het helemaal goed komen met het SEO-vriendelijk maken van jouw afbeeldingen. Heb je hier nog vragen over of kan jij wel wat hulp gebruiken met de zoekmachine optimalisatie van jouw website? Dan mag je hiervoor altijd contact met mij opnemen via jenneke@contentgids.nl

 

Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer.

Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.