In deze 5-delige serie vertel ik jou stap voor stap hoe je een goed blogartikel schrijft. We zijn inmiddels aangekomen bij het laatste deel van deze serie. In de vorige delen heb ik je uitgelegd hoe je een goed blogartikel kunt schrijven. In dit deel leg ik je uit hoe je ervoor zorgt dat jouw blogartikel ook daadwerkelijk wordt gelezen. Het is natuurlijk wel zo fijn dat wanneer je na lang zwoegen en zweten een artikel hebt gepubliceerd, hij ook gelezen wordt :).

Check of jouw blogartikel aan alle vorige tips voldoet

In de vorige delen heb ik uitgelegd hoe je een goed blogartikel schrijft en welke elementen samen ervoor zorgen dat jouw blogartikel goed in elkaar zit. Hieronder noem ik de belangrijkste elementen nog even kort.

 

Het artikel heeft in ieder geval:

  • Een pakkende titel die nieuwsgierig maakt;
  • Een inleiding die direct het moraal van het verhaal vertelt;
  • Een titel en kopjes die als vragen zijn geformuleerd;
  • Een prettige leesbaarheid;
  • Kwalitatief goede inhoud die de vraag van jouw doelgroep goed beantwoordt;
  • Een goede structuur, denk hierbij bijvoorbeeld aan witregels en niet te lange alinea’s.

     

Maak de blog seo-proof

Zoekmachines als Google zijn dé platforms op het internet waarop mensen zoeken naar de antwoorden op hun vragen en de oplossingen voor hun problemen. In de vorige delen kon je lezen dat een blogartikel dé plek is waar je zo goed mogelijk antwoord kunt geven op een vraag van jouw doelgroep. Daarnaast kun je in een blogartikel ook heel goed een oplossing geven voor een probleem dat jouw doelgroep kan hebben. Hierdoor gebruik je het artikel niet alleen als Content Marketing, maar kan Google jouw blogartikel ook nog eens onwijs waarderen. Google hunkert namelijk naar online artikelen die de zoekintentie van haar gebruikers zo goed mogelijk beantwoorden.

 

Wil je de kans vergroten dat Google erachter komt dat jouw blogartikel wel eens een goede bron van informatie kan zijn om in de hogere posities van haar zoekresultaten te laten zien? Dan is het een heel goed idee om het artikel SEO-proof te maken, oftewel zoekmachine te optimaliseren. Hoe je dat doet, leg ik in dit artikel uit.

 

Deel jouw blogbericht op sociale media

Tot een aantal jaren terug was het heel eenvoudig om een blogartikel te promoten. Je zette gewoon een leuke introductie-tekst in een bericht op jouw sociale mediakanalen neer en plaatste in datzelfde bericht het linkje naar het artikel toe. Een kind kan de was doen! Dit zou je nog steeds kunnen doen, echter worden volgers daar tegenwoordig niet echt meer blij van. Ze kunnen het zelfs als irritant ervaren als je dit regelmatig doet. Kies er daarom voor om jouw blogartikelen op een andere manier onder de aandacht te brengen. Gebruik bijvoorbeeld 1 slide in jouw InstaStories om even mede te delen dat er een nieuw artikel op jouw website online staat. Zie je dat jouw volgers ergens tegenaan lopen en heb je daarover net toevallig een blogartikel geschreven? Vertel het ze dan aan ze, door met ze de interactie aan te gaan. Dit kan heel goed door gewoon op hun reactie onder bijvoorbeeld een sociale media bericht te reageren.

 

Vermeld jouw blog in de volgende nieuwsbrief

Hebben zich al een aantal mensen voor jouw nieuwsbrief aangemeld? Dan is de nieuwsbrief een hele goede plek om te vermelden dat er een nieuw blogartikel op jouw website online staat. Alleen maar een nieuwsbrief versturen, omdat je er een nieuw blogartikel online staat is ook zo wat. Vul de nieuwsbrief daarom aan met leuke andere nieuwtjes omtrent jou en jouw onderneming. In dit artikel leg ik uit hoe je een goede nieuwsbrief schrijft.

 

Je kunt er ook voor kiezen om per maand 1 nieuwsbrief te wijden aan alle blogartikelen die je die maand online heb gezet. Zet de berichten in de nieuwsbrief in een handig overzicht neer en vertel bij elk bericht kort waar het over gaat en hoe je erop bent gekomen het bericht te schrijven.

 

Succes!

Ik hoop dat je dankzij de serie ‘Hoe schrijf je een goed blogartikel?’ een houvast hebt gekregen om goede blogartikelen te schrijven. Heb je nog vragen over het schrijven van blogberichten of wil je graag het schrijven van blogartikelen uit handen geven? Dan mag je altijd contact met mij opnemen via jenneke@contentgids.nl.