Waarschijnlijk weet je het al ontzettend goed: om meer naamsbekendheid te krijgen én om online meer klanten te kunnen krijgen, is het belangrijk dat je goed online zichtbaar bent. Met de nadruk op goed, want er is een verschil tussen online zichtbaarheid en goede online zichtbaarheid.

wat is online zichtbaarheid precies?


Online zichtbaarheid betekent dat je op het wereldwijde web wel veel zichtbaar bent, maar niet per se op een goede manier. Je komt bijvoorbeeld spammerig over en schrikt daardoor juist mensen af. In dit artikel geef ik je 5 tips om op een goede manier jouw online zichtbaarheid te vergroten.

 

Tip 1: wEES AANWEZIG OP EEN AANTAL PLATFORMS

Het is heel begrijpelijk dat je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken. Een logische stap lijkt dan ook jezelf op zoveel mogelijk platforms laten zien. Echter kun je je beter focussen op een aantal platforms. Daarnaast kun je je ook nog eens het beste focussen op de platforms waarop jouw doelgroep veel aanwezig is. Dit kunnen sociale mediakanalen zijn, maar ook forums en blogs. Wanneer je kiest voor 1 of 2 sociale mediakanalen, kun je zelf content plaatsen maar ook op de content van anderen reageren. Daarnaast kun je ook andere mensen op die sociale mediakanalen volgen. Op deze manier laat je letterlijk zien dat je op het platform aanwezig bent.

 

tIP 2: Deel waardevolle content

Je kunt je online zichtbaarheid vergroten door blogartikelen te schrijven, onder blogartikelen op andere websites te reageren, door actief te zijn op sociale media, door nieuwsbrieven te versturen en nog veel meer! Waar je ook voor kiest, het is belangrijk dat je altijd content deelt die voor jouw doelgroep waardevol is. Ja, ook wanneer je op een blogartikel of Instagrambericht van een ander reageert.

Op deze manier laat je namelijk zien dat je veel over het onderwerp afweet, jezelf er ook mee bezig houdt én dat je er serieus mee omgaat. Hierdoor kun je het vertrouwen van anderen winnen en een expert-status opbouwen. Door waardevolle content te delen, maak je jezelf dus goed online zichtbaar en niet ‘zomaar’ lukraak online zichtbaar.

 

Ken je doelgroep

Content is waardevol, wanneer jouw doelgroep er iets aan heeft. Om waardevolle content te delen, moet je wel goed weten wat voor jouw doelgroep waardevol is. Willen ze worden geamuseerd of juist worden geïnformeerd? Over welke onderwerpen willen zij dat? En welke waarde kan jij hen hierin bieden? Als je op de door jouw gekozen platforms waardevolle content deelt, zul je zien dat je je online zichtbaarheid vergroot. Mensen gaan je bijvoorbeeld volgen, sturen je een privébericht of reageren onder jouw blogartikel.

Tip 3: Zorg voor een eigen website met daarop al jouw informatie

Bij sommige doelgroepen wordt het steeds normaler om een product of dienst via sociale media te vinden. Zo is het bijvoorbeeld helemaal niet gek als een potentiële klant jou via een DM op Instagram benadert. Toch is het nog steeds een ontzettend goed idee om een eigen website te hebben, ongeacht jouw doelgroep. Op jouw website kun je namelijk alle informatie over jouw onderneming, jouw aanbod en jezelf kwijt. Bovendien kun je potentiële klanten altijd naar de website doorverwijzen als zij meer informatie willen.

Daarnaast kun je een website op verschillende manieren inzetten om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van content marketing en zoekmachine marketing.

Tip 4: Deel jouw waardevolle content met enige regelmaat

Jezelf goed online zichtbaar maken, lukt vooral wanneer je met enige regelmaat waardevolle content deelt. Dit betekent niet dat je elke dag een blogartikel moet publiceren of op Facebook een bericht moet plaatsen. Het betekent wel dat je minstens een aantal keren in de week iets van je moet laten horen. Hierbij geldt: is je inspiratie op en heb je niets waardevols te melden? Plaats dan niet een nietszeggend bericht om maar iets online te hebben staan. Post dus niet om het posten. In plaats daarvan, kun je bijvoorbeeld gewoon online zetten dat je inspiratie even op is en vragen of iemand nog wat tips heeft. Dit laat zien dat je net als jouw doelgroep een mens bent waarbij niet alles perfect gaat. Dit maakt je authentiek en daar houden mensen van. Bovendien zorgt het vragen om hulp voor interactie met jouw volgers, wat hen weer meer aan jou bindt.

Daarnaast kan iemand zomaar met een onderwerp of vraag aan komen zetten, waarvan jij niet wist dat diegene zich ermee bezighoudt. Met deze input kun je weer waardevolle content creëren.

 

Tip 5: Maak jezelf goed online vindbaar

Ik zou geen goede SEO-specialist zijn, als ik een goede vindbaarheid niet belangrijk zou vinden om jezelf goed online zichtbaar te maken. Je kunt namelijk nog zoveel mooie en waardevolle content delen; het is natuurlijk zonde als veel mensen die content niet zien doordat ze het niet kunnen vinden. Vooral als je er heel veel tijd in hebt gestoken. Om zoveel mogelijk jouw doelgroep te bereiken, is het belangrijk dat je jezelf goed online zichtbaar maakt. Maak van jouw blogartikelen bijvoorbeeld zoekmachine geoptimaliseerde teksten en gebruik op sociale media relevante hashtags.

Met deze tips kun je aan de slag om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Kom je ergens niet uit of heb je een vraag? Dan mag je mij gerust een mailtje sturen op jenneke@contentgids.nl, want ik help je graag!