Waarschijnlijk hoef ik jou niet uit te leggen dat Instagram ontzettend populair is. Wist je trouwens al dat Instagram Stories over het algemeen vaker worden bekeken dan Instagramberichten? Wanneer je op Instagram goed zichtbaar wilt zijn, is het dan ook erg belangrijk om zeer regelmatig (lees: elke dag) actief te zijn in de Instagram Stories. Wanneer je elke dag iets gaat plaatsen in de stories, kan je creativiteit je wel eens in de steek laten. En het is heel begrijpelijk dat je niet wilt ‘plaatsen om het plaatsen’ of om andere te entertainen, maar ook zelf iets aan jouw stories wilt hebben. Daarom geef ik je in dit artikel 3 creatieve én strategische manieren om Instagram Stories in te zetten.

 

Manier 1: Stel een vraag

De mensen die jou volgen op Instagram, doen dat niet voor niets. Ze vinden jou interessant en zijn geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Zie een groot deel van jouw volgers dan ook gerust als potentiële klanten. Een ander deel is waarschijnlijk al klant bij je of juist een concurrent die haar concurrentie in de gaten houdt. Focus je in jouw stories op de groep potentiële klanten, dat zijn immers de mensen waarvan de kans aanwezig is dat ze een product of dienst bij je zullen afnemen.

 

Interactie én doelgroeponderzoek

Het is een heel goed idee om aan dat groepje af en toe een vraag te stellen in jouw stories. Hierdoor ga je niet alleen de interactie aan, maar leer je ook jouw doelgroep beter kennen. Stel jouw volgers vragen waarvan het voor jouw onderneming interessant kan zijn om de antwoorden erop te weten. Zo doen je in feite een doelgroeponderzoek.

Vraag ze bijvoorbeeld door middel van een poll over welk onderwerp (waar jij veel over weet) zij meer zouden willen weten. Als een bepaald onderwerp er met kop en schouders bovenuit steekt, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een blogartikel of zelfs een e-book over dat onderwerp te schrijven. Of misschien kun je er een Instacursus aan wijden?

 

Manier 2: Doe de gifjes challenge

Ken jij de gifjes challenge al? Dit is een challenge waarbij je mensen letterlijk uitnodigt om meer van zichzelf te laten zien. In 1 story stel je een aantal vragen of dingen om in te vullen. Bijvoorbeeld: ‘houdt van’, ‘voelt zich momenteel’ enzovoorts. Stel vragen die bij de branche van jouw onderneming passen. Deze vragen moeten jouw volgers dan met gifjes beantwoorden en delen in hun stories. Als ze willen dat jij de stories op jouw Instagram-account deelt, moeten ze jou bij het doen van de gifjes challenge taggen. 

Hoe kun je de gifjes challenge het beste aanpakken?

Voor de webshop waar ik voor werk, heb ik de gifjes challenge al een keer gedaan. Daar werd echt ontzettend veel en leuk op gereageerd. Ik vertel je hier hoe je de gifjes challenge zelf kunt opstellen, door de stories te laten zien die ik voor de webshop heb gemaakt.

1. Maak 1 story waarin je de gifjes challenge introduceert.

 gifjes challenge 1

2.Vul de challenge zelf in, zodat jouw volgers weten wat de bedoeling is.
gifjes challenge 2


3. Nodig jouw volgers uit om met de challenge mee te doen.
gifjeschallange 3


4. Laat een story zien waarin de gifjes challenge nog niet is ingevuld, zodat men deze kan gebruiken om mee te doen.

gifjes challenge 4

5. Heeft er iemand aan de gifjes challenge meegedaan en jou getagd? Voeg zijn story dan vooral aan jouw verhaal toe. Hoe meer mensen de stories van anderen zien, hoe meer ze geneigd zijn om zelf ook mee te doen.

Wat bereik je met de gifjes challenge?

Best wel een aantal vliegen in 1 klap, namelijk:
1. Interactie: Mensen laten doorgaans graag iets van zichzelf zien en doen graag ergens aan mee.
2. Doelgroeponderzoek: wanneer je voor jouw bedrijf interessante vragen stelt, leer je jouw doelgroep een stuk beter kennen.
3. Meer naamsbekendheid: om de voltooide gifjes challenge van iemand te kunnen delen, is het noodzakelijk dat die persoon jou in in haar stories tagt. Dit zorgt ervoor dat haar volgers jouw naam voorbij zien komen.

 

Manier 3: geef waarde!

Wanneer je wilt dat mensen voor jouw producten en/of diensten kiezen, is het belangrijk dat je in jouw Insta Stories al waarde geeft. Wees niet bang om hierdoor juist klanten kwijt te raken (zoals ik in het begin was). Een stukje waarde geven kunnen al kleine tips zijn. Hierbij leg je bijvoorbeeld uit wat iets is, maar niet hoe ze het kunnen doen. Voor dat stukje hoe, moeten ze bij jou een product of dienst afnemen. Een mooi voorbeeld is dit blogartikel.

Om ervoor te zorgen dat meer mensen dit artikel gaan lezen, kan ik het extra onder de aandacht brengen in mijn Instagram Stories. Ik vertel in mijn stories bijvoorbeeld heel beknopt de eerste tip van dit blogartikel. Daarna zeg ik iets in de trant van: ‘ik heb nog meer tips voor je om Insta stories creatief én strategisch in te kunnen zetten. Wil je weten welke dat zijn? Check dan mijn nieuwste blogartikel op Business-Babes.nl’.

Je geeft hierbij niet alleen een stukje waardevolle informatie aan jouw volgers, waardoor ze je meer als een expert gaan zien, maar je zorgt er ook voor dat ze op jouw website terechtkomen/jouw blogartikel gaan lezen. Je doet dus ook nog eens aan online marketing!