Een tijdje terug was er een discussie in de Facebookgroep van Business Babes over of je een auto beter vanuit jouw onderneming of privé kunt aanschaffen. Sommige meiden vroegen zich ook af of het niet beter is om een auto te leasen. Omdat deze regeling echt een ‘draak van een regeling’ is, probeer ik je in deze blog uit te leggen wat jouw mogelijkheden zijn.

 

Je moet 2 keer een keuze maken

Het is ten eerste belangrijk om te weten dat je voor je auto 2 keuzes moet maken:

  • 1 keer voor de BTW;
  • En 1 keer voor de Inkomstenbelasting.

Wat goed is om te weten, is dat dit niet dezelfde keuzes hoeven te zijn.

Daarnaast moet je een keuze maken voor zolang dat je de auto bezit. Je kunt dus niet per aangifte Inkomstenbelasting kiezen welke dat jaar het meest voordelig is geweest.

Voor deze blog hou ik het voor nu bij de Inkomstenbelasting omdat deze de meeste impact op je bedrijf kan hebben.

Zakelijk of privé?

Je kunt kiezen om de auto zakelijk of privé te gebruiken.

Een auto zakelijk gebruiken

Wanneer je de auto zakelijk hebt staan dan betekent dit dat je alle kosten zakelijk mag opvoeren. Denk hierbij aan: wegenbelasting, verzekeringen, onderhoud en brandstof.

 

Bijtelling

Gebruik je de auto ook privé? Dan verwacht de belastingdienst dat je voor dit gebruik een vergoeding optelt bij je winst. Dit heet de bijtelling. Het bedrag en berekening van deze bijtelling is afhankelijk van de leeftijd van de auto. Is deze auto 15 jaar of ouder? Dan is de bijtelling slechts 35% van de dagwaarde. Is de auto jonger dan 15 jaar? Dan is de bijtelling 22% van de cataloguswaarde (inclusief BTW en BPM).

Gebruik je de auto niet privé? Dan is het verstandig een verklaring van de belastingdienst te downloaden, waarin staat dat je niet privé met de auto rijdt. Deze verklaring dien je vervolgens in bij de belastingdienst. Let wel op dat je dus ook die auto niet meeneemt naar plekken waar je overduidelijk geen zakelijke afspraken kunt hebben (denk hierbij bijvoorbeeld aan de Efteling etc.).

 

Financial lease

Wanneer je een nieuwe auto zakelijk gaat leasen via een financial lease geldt bovenstaande ook! Dit komt doordat je bij financial lease economisch eigenaar van de auto wordt, waardoor je ook de bijtelling moet betalen.

 

Uitzonderlijke gevallen

In uitzonderlijke gevallen kan de bijtelling niet 22%, maar 4% zijn. Deze regeling is zeer streng. Daarom is het een goed idee om je te laten informeren bij de leasemaatschappij als je dit overweegt. De auto en type moet op een zogenaamde milieulijst staan, anders mag deze 4% niet worden toegepast.

Rekenvoorbeeld 1

Je hebt een VW Polo uit 2008 in je bezit met een cataloguswaarde van €25.000 inclusief BTW en BPM. De bijtelling hierover is €5.500 (22% van €25.000). Dit houdt in dat je dus voor minimaal € 5.500 (ex BTW) kosten moet maken. Alle kosten die daar boven komen, zijn interessant. Dat komt doordat je deze dus van je winst mag afhalen.

Rekenvoorbeeld 2
Je hebt een Opel Corsa uit 2001 in je bezet met een cataloguswaarde van €19.500,- inclusief BTW en BPM. De dagwaarde van de auto is €1.500,-. De bijtelling hierover is €525,- (35% van €1.500,-). Dit houdt in dat je dus voor minimaal €525,- (ex BTW) kosten moet maken. Alle kosten daarboven zijn interessant, omdat je deze dus van je winst af mag halen (wordt dus al snel interessant!)

 Rekenvoorbeeld 3
Je wil een nieuw auto gaan leasen (financial lease), namelijk een VW Up. Deze valt niet onder de 4% regeling. Maandelijkse kosten voor de lease zijn €279,- ex BTW. Cataloguswaarde €16.000,-. De bijtelling is dan €3.520,-.

Je gaat een lening aan voor €16.000,-. Elke keer dat je een lease termijn betaalt wordt je lening een stukje lager. Dit betekent dat je het leasebedrag dus niet in je administratie als kosten mag opvoeren. De rente die je betaalt overigens wel!

Een auto leasen

De onderhoudskosten van een nieuwe auto zijn vaak te verwaarlozen. Dat is waar je goed over moet nadenken wanneer je overweegt om een nieuwe auto te leasen. De kosten die je wel hebt zijn wegenbelasting, verzekering en brandstof. Reken eens uit of je met deze kosten onder of boven de bijtelling verwacht uit te komen. Ga dus eens goed na hoeveel kilometers je op jaarbasis rijdt, ook privé! Reken de te verwachte kosten niet alleen uit voor volgend jaar, maar ook voor de jaren daarna.


Comfort en uitstraling

In bovenstaande hou ik alleen rekening met het financiële aspect. Ik kan mij echter voorstellen dat comfort je ook iets waard is. Ik snap zelfs dat je een auto wilt die een goede indruk op jouw klanten achterlaat wanneer je bij hen langsgaat.

Het is dan ook meer dan alleen een financiële overweging, maar nu weet je wel wat de financiële gevolgen zijn bij het maken van een keuze.

Auto voor privé gebruik

Wanneer je ervoor kiest om de auto privé te gebruiken, mag je voor elke zakelijke kilometer €0,19 cent per kilometer in mindering brengen op je winst. Stel dat je op jaarbasis 10.000 zakelijke kilometers hebt gemaakt. dan is dat dus een verlaging van je winst van €1.900.

Alle kosten die je met de auto maakt zijn niet aftrekbaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Parkeerkosten;
  • Onderhoud;
  • Wegenbelasting enzovoorts.

     

Dit zijn allemaal kosten die je privé moet betalen. Ze mogen dus niet in je boekhouding worden opgenomen.

Leg je zakelijke kilometers goed vast!

Je zakelijke kilometers moeten wel goed vastgelegd zijn, omdat je al jouw zakelijke kilometers moet verantwoorden. Echter hoeft je administratie niet sluitend te zijn. Dat betekent dat je jouw privé ritten niet hoeft vast te leggen.

De keuze voor BTW

Op een later moment zal ik de keuze voor de BTW uitleggen. Deze is minder ingrijpend, maar ook hierin zijn leuke regelingen waar niet elke boekhouder goed van op de hoogte is. Wellicht kun jij hier ook nog je voordeel mee halen.

Suzan de Wit

Suzan de Wit

Als boekhoudster gespecialiseerd in ZZP’ers is Suzan vooral in staat om alle fiscale termen en informatie te vertalen naar normaal Nederlands waardoor zij de “glazige blik” weet te voorkomen.

Omdat ZZPerfect ook een eenmanszaak is kan ze ook regelmatig haar klanten vanuit eigen ervaring helpen en sparren over groei vragen zoals personeel en investeringen.